ASKØY BADMINTONKLUBB

ASKØY SENTER

Historikk Askøy Badmintonklubb.

Askøy Badmintonklubb ble stiftet 14 mai 1973 av Arild N.Rasmussen. Med seg i første styret hadde han Odd Hatlem og Inge Florvåg.

To år tidliger sto Askøyhallen ferdig og det var derfor naturlig å søke treningstid for badminton der. Dette ble ingen lett sak. "Flerbrukshallen" Askøyhallen var totalt dominert av fotball ( ! ) og svært få , om noen i daværende hallstyre, hadde hørt om innedørs badminton.

ABK ga seg ikke og presset på for å få innpass i hallen og etter flere ukers tenkepause kom en fornøyd formann i hallstyret med "løsningen" på "problemet". ABK kunne uten vederlag disponere gressplenen utenfor hallen - dersom den ikke ble brukt til fotball.

ABK tok ikke dette som et svar og fikk omsider 1/4 hall 1 time i uken og merket selv opp hallen til hver trening med maskeringstape.

Badminton fikk fort fotfeste på en øy der fritidstilbudet stort sett var begrenset til fotball , handball , friidrett og hornmusikk. På slutten av 70 - tallet hadde klubben rund 80 medlemmer og flere lovende spillere var i emning.Askøy Open ble etter hvert en årlig turnering med god nasjonal deltakelse og Askøyrekrutten ble også arrangert fra tidlig på 80 - tallet.

Med stadig flere kandidater til landslagspill i ungdomsklassene arrangerte ABK og en årlig rankingturnering der egne spillere fikk dra nytte av hjemmebane.

Utover på 80 tallet vokste medlemstallet til over 120 spillere og ABK måtte innføre inntakststop.Kampen om treningstid hadde også vokst og det var svært mange utenom-sportlige tunge tak for styret å ta for ikke å bli overkjørt av nye media-idretter.

Midt på 90 tallet hadde klubben sin foreløpige "storhetstid" , med flere landslagsspillere og med to spennende og lærerike sesonger i elitedivisjonen.Det ble også arrangert NM for veteraner med god medaljehøst til arrangøren ABK.

Mot årtusenskiftet og til i dag har medlemstallet variert fra år til år og i tillegg har det også hos ABK vært tungt å utvikle ledere for viderføring av klubbadministrasjonen.

I 2004 står den nye storhallen Askøy Forum klar på Ravanger med 12 badmintonbaner og kanskje vil dette bli den nye hjemmebanen vår.

I 2007 ble alle våre aktiviteter overført til Askøy Forum.

ABK kom på "nettet" i 2007 med vår første nettside.

ABK arrangere hvert år sine faste turneringer.

Askøy Rekrutten og Askøy Senior  og  Askøy Open

ABK arrangerte Veteran NM i 2011 med stor suksess.

Mange påmeldinger fra hele landet.

En stor vellykket turnering.

ABK arrangerte i 2012 , itilleg til Askøy Rekrutten /  Askøy

Senior og Askøy Open også Vestlands Mesterskap 2012.

ABK har 40 års jubileum i 2013.